Δημοσιεύθηκε: 06-08-2024
του Στράτου Στρατηγάκη
Με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής αρκετοί υποψήφιοι θα πετύχουν το στόχο τους, οπότε μπορούν να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις διακοπές τους περιμένοντας το Σεπτέμβρη που θα κάνουν την εγγραφή τους. Όσοι δεν πετύχουν το στόχο τους θα πρέπει, εκτός από τις διακοπές, να πάρουν και αποφάσεις για το μέλλον τους. Αν έχουν πετύχει σε μία σχολή που δεν αποτελούσε την πρώτη τους επιλογή, θα πρέπει να ζυγίσουν αυτό που έχουν με αυτό που θέλουν. Αν δεν έχουν επιτύχει σε καμία σχολή τότε δεν έχουν κάποιο δίλημμα. Πρέπει να αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν, χωρίς τη δυνατότητα σύγκρισης, αφού δεν έχουν πετύχει κάπου. Οι επιλογές που τους ανοίγονται είναι πέντε:
1. Να δώσουν ξανά Πανελλαδικές. Αν ένας υποψήφιος στόχευε στην Ιατρική και έγραψε 16.000 μόρια μπορεί να το προσπαθήσει ξανά. Αν ένας άλλος υποψήφιος έγραψε 11.000 μόρια, τότε έχει πολύ δρόμο να διανύσει, πολλά κενά να καλύψει, προκειμένου να πετύχει το στόχο του. Η προσπάθειά του θα είναι επίπονη. Έχει σημασία, λοιπόν, η αφετηρία, από την οποία ξεκινά κάθε υποψήφιος.
2. Να δώσουν μόνο Μηχανογραφικό. Υπάρχει η δυνατότητα να υποβάλει ένας υποψήφιος μόνο Μηχανογραφικό, χωρίς να εξεταστεί ξανά στις Πανελλαδικές. Το δικαίωμα αυτό το έχει για τα αμέσως δύο επόμενα χρόνια από την τελευταία του εξέταση στις Πανελλαδικές. Την πρώτη χρονιά υποβάλει το Μηχανογραφικό του για το 6% των θέσεων και τη δεύτερη για το 4% των θέσεων. Πρόκειται για τη λεγόμενη κατηγορία του 10%. Οι θέσεις είναι λίγες και η ζήτηση απρόβλεπτη. Μπορεί και να ανέβουν οι βάσεις των σχολών. Οι ΕΒΕ παραμένουν οι ίδιες με αυτές που υπήρχαν τη χρονιά που εξετάστηκαν. Αυτό σημαίνει ότι μία σχολή που δεν είχε δικαίωμα να τη δηλώσει ο υποψήφιος τη χρονιά που εξετάστηκε στις Πανελλαδικές δεν θα μπορεί να την δηλώσει ούτε με αυτό το Μηχανογραφικό. Η δυνατότητα αυτή δίνεται για να μπορούν οι φοιτητές που έκαναν λάθος επιλογή σχολής να πάνε σε μία άλλη με τα ίδια περίπου μόρια. Δεν υπάρχει αυτή η κατηγορία για να πετύχει κάποιος σε σχολή που δεν κατάφερε να εισαχθεί την προηγούμενη χρονιά, ελπίζοντας σε πτώση των βάσεων.
3. Να σπουδάσουν σε κολλέγιο παίρνοντας το πτυχίο ενός Πανεπιστημίου του εξωτερικού που συνεργάζεται με το κολλέγιο. Αυτό το πτυχίο εξασφαλίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν στο πτυχίο, χωρίς, όμως τα ακαδημαϊκά. Αυτό σημαίνει ότι ο πτυχιούχος μπορεί να εργαστεί όπου του επιτρέπει το πτυχίο του, αλλά δεν μπορεί να κάνει ένα μεταπτυχιακό σε ελληνικό Πανεπιστήμιο. Το αρμόδιο Τμήμα για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων ξένων Πανεπιστημίων που χορηγούν τα κολέγια είναι το ΑΤΕΕΝ του Υπουργείου Παιδείας. Πριν κάνετε την εγγραφή σας σε οποιοδήποτε κολλέγιο επικοινωνήστε με το ΑΤΕΕΝ για να δείτε αν το πτυχίο που θα αποκτήσετε δίνει τα επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν στο πτυχίο. Τηλ. επικοινωνίας με το ΑΤΕΕΝ: 2103442863, 2103442869, 2103442822, 2103442821, 2103442819, 2103442824, 2103442802, 2103442807 Καθημερινά από 12:00μ.μ. έως 14:00μ.μ., αναφέρει η ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας.
4. Να σπουδάσουν στο εξωτερικό. Τα πράγματα είναι διαφορετικά από χώρα σε χώρα, καθώς το “εξωτερικό” δεν είναι ένα ενιαίο πράγμα. Υπάρχουν χώρες με εξωφρενικά δίδακτρα, όπως η Αμερική και η Αγγλία. Η Αγγλία μετά το Brexit δέχεται φοιτητές από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως διεθνείς φοιτητές, με πολύ υψηλά δίδακτρα. Οι φοιτητές από την Ευρώπη που σπουδάζουν στην Αγγλία μειώθηκαν κατά 66%, ακριβώς λόγω των υψηλών διδάκτρων και κάποια από τα Πανεπιστήμια της Αγγλίας αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης. Υπάρχουν σχεδόν σε όλες τις χώρες αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών, με πολύ φθηνότερα δίδακτρα. Υπάρχουν και χώρες χωρίς καθόλου δίδακτρα, όπως η Γερμανία και η Γαλλία που έχει ένα τέλος εγγραφής. Ψάξτε, λοιπόν, πριν ξοδέψετε πολλά χρήματα σε δίδακτρα, χωρίς λόγο. Υπάρχουν αξιόπιστες επιλογές με μικρό κόστος σπουδών.
5. Να σπουδάσουν σε ΙΕΚ δημόσιο ή ιδιωτικό. Αν δεν πετύχατε σε δημόσιο ΙΕΚ μέσω του παράλληλου Μηχανογραφικού έχετε ακόμη μία ευκαιρία κάνοντας νέα αίτηση το Σεπτέμβριο. Αν είστε απόφοιτοι ΕΠΑΛ μπορείτε να εγγραφείτε στο Γ Εξάμηνο των ΙΕΚ συναφούς ειδικότητας με το πτυχίο σας. Τα Δημόσια ΙΕΚ έχουν προβλήματα καθώς λειτουργούν χωρίς μόνιμο διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό και όλοι ξέρουμε ότι με “περαστικούς” δεν γίνεται δουλειά.
Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει η βέλτιστη λύση, διότι θα την ακολουθούσαν όλοι και σταδιακά θα γινόταν η μοναδική. Δημιουργούνται διλήμματα όπως, για παράδειγμα, πέτυχα στο Παιδαγωγικό της Φλώρινας και είμαι κάτοικος Αθηνών, να πάω Φλώρινα για σπουδές ή να πάω σε ένα κολέγιο και να σπουδάσω εδώ, μένοντας στο σπίτι μου; Τα δίδακτρα θα είναι περίπου ίδια με το κόστος σπουδών στη Φλώρινα. Πέρα από διάφορους οικογενειακούς λόγους που είναι διαφορετικοί για τον καθένα υπάρχει και το ερώτημα για την ποιότητα των σπουδών. Τα Δημόσια Πανεπιστήμια πάσχουν σε υποδομές και στελέχωση με διδακτικό προσωπικό, ενώ τα κολλέγια έχουν καλές εγκαταστάσεις και έχουν προσωπικό. Στην απάντηση ίσως σας βοηθήσει η κατάταξη των Πανεπιστημίων της Ελλάδας και των κολλεγίων που κάνει κάθε χρόνο η webometrics και μπορείτε να δείτε στον πίνακα. Φυσικά οι κατατάξεις δεν είναι πανάκεια, αλλά μας επιτρέπουν να κάνουμε κάποιες συγκρίσεις. Δημοσιεύουμε αυτή την αξιολόγηση διότι είναι η μόνη που περιλαμβάνει όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα.
https://www.naftemporiki.gr/society/1732404/pente-epiloges-meta-tis-panelladikes-i-diethnis-katataxi-olon-ton-ellinikon-panepistimion/