αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους

Ελευθέρο τμήμα του Οδηγού Σταδιοδρομίας

Τι σημαίνει η περικοπή της ύλης;

Πώς επηρεάζει τους υποψηφίους με το νέο και το παλαιό σύστημα.

Δημοσιεύθηκε: 10-04-2020

του Στράτου Στρατηγάκη

Ανακοινώθηκε η τελική ύλη των Πανελλαδικών Εξετάσεων και η ανακοίνωσή της έφερε ανακούφιση και χαρά στους υποψηφίους. Ανακούφιση γιατί τώρα γνωρίζουν τι πρέπει να διαβάσουν και χαρά γιατί η μείωση της ύλης είναι σημαντική και σε μερικά μαθήματα φθάνει το 30%, όπως είχαμε προβλέψει στο προηγούμενο άρθρο μας.

Προκειμένου να αποφασίσουν το μέγεθος της περικοπής της ύλης στο Υπουργείο Παιδείας έπρεπε να απαντήσουν σε ποιο από τα δύο σενάρια θα πηγαίναμε: στο σενάριο ανοίγματος των σχολείων μέσα στο Μάιο ή στο σενάριο να μην ανοίξουν καθόλου τα σχολεία. Η ανακοίνωση της ύλης μάλλον μας δείχνει ότι τα σχολεία δεν θα ανοίξουν ξανά. Αυτό, φυσικά, είναι πολύ χαρμόσυνο νέο για τους μικρότερους μαθητές που δεν έχουν το άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ο μικρός μου εαυτός όταν ήμουν στο Δημοτικό ούτε στα καλύτερά μου όνειρά το σχολείο δεν τελείωνε το Μάρτιο. Εντάξει δεν τελείωσε ακριβώς γιατί υπάρχει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά είναι πιο χαλαρό. Δυστυχώς τα μαθησιακά κενά που μπορεί να δημιουργηθούν τώρα θα φανούν στο μέλλον, σκέφτεται ο μεγάλος μου εαυτός.

Η δήλωση της Υπουργού ήταν ότι η ύλη θα περιλαμβάνει μόνο ό,τι διδάχθηκε στη φυσική τάξη και είναι σωστή, γιατί στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπάρχουν πολλές ταχύτητες και μεγάλες διαφορές. Η ανακοίνωση της ύλης λοιπόν, σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει άλλη ύλη σε φυσική τάξη, οπότε μάλλον δεν θα ανοίξουν τα σχολεία ξανά. Θα μου πείτε θα ανοίξουν και θα κάνουν επαναλήψεις.

Όσο και αν χάρηκαν οι μαθητές από την περικοπή της ύλης, γιατί ποιος δεν χαίρεται όταν έχει λιγότερη ύλη να διαβάσει, θα δημιουργηθούν προβλήματα με τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Να ξεκαθαρίσουμε πρώτα ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν είναι εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων, αλλά διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων. Αυτό σημαίνει ότι αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η ομαλή κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα, ώστε να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους πολύ καλούς, οι πολύ καλοί από τους καλούς κτλ. Δεν έχει καμία σημασία τι βαθμό θα γράψει κάποιος, αλλά πρέπει να γράψει καλύτερα από το συμμαθητή του.

Οι θεματοδότες πρέπει να βρουν θέματα τέτοια ώστε να μη γράψουν πολλοί υποψήφιοι πάνω από 18, γιατί αυτό θα δημιουργήσει πρόβλημα στην επιλογή των καλύτερων. Όσο μικρότερη είναι η ύλη τόσο πιο δύσκολο είναι να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Προκειμένου να τα καταφέρουν θα πρέπει να επινοήσουν πολύ δύσκολα θέματα, όχι σε όλη τη γκάμα των θεμάτων φυσικά, αλλά μόνο στο 3ο και το 4ο. Αυτό δεν πρέπει να πανικοβάλει τους υποψηφίους γιατί ξεκαθαρίσαμε ότι δεν έχει σημασία ο βαθμός που θα γράψουν, αλλά η σειρά στην οποία θα πλασαριστούν. Το γράφω για να ξέρουν οι υποψήφιοι ότι αν τα θέματα που θα κληθούν να απαντήσουν είναι δύσκολα και δεν γράψουν καλά, δε σημαίνει ότι ήρθε η καταστροφή. Αν δεν έχουν γράψει καλά και οι συμμαθητές τους κανένα πρόβλημα.

Τι θα γίνει με τους αποφοίτους που επέλεξαν να εξεταστούν με το παλαιό σύστημα; Δεν θα αλλάξει η ύλη γι’ αυτούς; Αν δεν αλλάξει δεν είναι άδικο; Όχι δεν θα αλλάξει η ύλη και δεν είναι άδικο. Η ύλη δεν θα αλλάξει γιατί δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα διδασκαλίας. Οι απόφοιτοι διδάχθηκαν την ύλη τους κανονικά όταν φοιτούσαν στο σχολείο και τώρα την ξαναδιαβάζουν. Δεν είναι άδικο σε σχέση με τους υποψηφίους του νέου συστήματος γιατί οι απόφοιτοι που πηγαίνουν με το παλαιό σύστημα διαγωνίζονται μεταξύ τους για το δικό τους ποσοστό θέσεων και θα έχουν τις δικές τους βάσεις. Δεν έχουν καμία σχέση με τις εξετάσεις του νέου συστήματος. Γι’ αυτό δεν πρέπει να νιώθουν αδικημένοι, γιατί δεν είναι. Το ποσοστό των θέσεων που τους αναλογεί θα καθοριστεί όταν μετρηθεί ο αριθμός των υποψηφίων που πάνε με το παλαιό σύστημα και τότε θα τους δοθεί το ποσοστό που τους αναλογεί. Αν δηλαδή οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος είναι το 10% του συνόλου των υποψηφίων θα τους δοθεί το 10% των θέσεων, αν είναι το 5% του συνόλου των υποψηφίων θα τους δοθεί το 5% των θέσεων. Το επιπλέον προσόν τους είναι ότι επειδή διαγωνίζονται σε μεγαλύτερη ύλη οι θεματοδότες θα μπορέσουν πιο εύκολα να επινοήσουν θέματα που δεν θα επιτρέψουν σε πολλούς να γράψουν πολύ υψηλές βαθμολογίες. Ψυχραιμία, λοιπόν.